6. Jura

30 juli. Chatenois – bij Abbevillers. Alleen lopen is weer even wennen. Bus naar Chatenois, dit keer met kaartje. In de ochtend loopt de GR5 langs een aantal meertjes en kanalen. Soms lijkt het net Nederland. In de middag meer bos. Uiteindelijk tijd gerust bij de Pont de Sarrazin, boog van kalksteen. Als je zoiets wilt zien zou ik toch maar naar Utah gaan! Moe, en vooral veel last van linkervoet. In de Vogezen duurde het ook 1 of 2 dagen voordat ik daar doorheen liep. Geen gites, hotels of zelfs maar een bar of winkel die open is hier. Tentje vroeg opgezet aan de rand van het bos voor Abbevillers.

Kanaal bij Fesches le Chatel

31 juli, Bij Abbevillers – St. Hippolyte. Afgelopen avond kwam de boer om half 10 nog het land waar ik naast stond op om het laatste stukje graan te maaien. Ik geloof niet dat hij wat zag maar voelde me toch minder gemakkelijk. Daarna kwamen de wilde zwijnen langs. Daar ben ik nu wel aardig aan gewend. De winkel in het dorp al een tijdje dicht, de bakker met vakantie, dat schiet niet op. La Papeterie, mooi gelegen restaurant aan een riviertje gaat ook pas om 12 uur open. Ik loop er een uurtje met de eerste van de grote groep Nederlanders (georganiseerd door “op stoute schoenen”) die hun laatste dag naar St Hippolyte lopen. Later op de dag kom ik er meer tegen. Na La Papeterie klim ik het dal uit en loop een hele tijd langs de Frans Zwitserse grens, gemarkeerd door mooie oude grenspalen, vaak met een Fleur de Lis aan de Franse kant, een klimmende beer van het kanton Bern aan de Zwitserse kant. Later op de dag over een heuvelkam met resten van een oud fort. Tegen 4 loop ik de supermarkt van St Hippolyte binnen. Eten en zolderkamertje in hotel Bellevue. Nog steeds soms last van mijn linkervoet. Het schijnt dat er morgen regen komt.

Uitzicht op St Hippolyte.

1 Augustus, Hippolyte – Goumois. Op weg in de regen. Veel eten bij me want weet niet of ik wat kan inkopen komende dagen. Bij Soulce-Cernay steek ik de rivier over en dan lange klim door het bos en weilanden naar Courtefontaine. Er beginnen nu echt aardig wat bramen rijp te zijn. Als ik boven kom is het droog en ik eet en rust op bankje in het dorp. De oude drink en wasplaats die je hier in bijna elk dorpje vindt lijkt hier wel een compleet Romeins tempeltje. Loop in de middag verder door de heuvels maar besluit op een gegeven moment af te dalen naar Goumois. Moe en het is weer gaan regenen. Ik rekende op de camping in Goumois maar het Zwitserse hotel aan de overkant heeft nog een kamertje en daar ben ik best blij mee. Forel gegeten in de avond en een beetje bijgekomen. Daarna hoor ik in de verte het vuurwerk, 1 Augustus is Zwitserse nationale feestdag.

Hotel du Doubs, Goumois

2 Augustus, Goumois – La Rasse. Heerlijk ontbijt. Heb me voorgenomen het vandaag rustig aan te doen. Hotel aan de zwitserse kant bij La Rasse besproken. Zou mooi weer moeten worden en inderdaad: na een uurtje verdwijnen de wolken uit het dal en breekt de zon door. Het is prachtig hier en ik voel me zoveel beter. Heb elke keer 2 of 3 dagen nodig om in het loopritme te komen en los van de wereld. Lig tussen 11 en 12 langs de rand van de rivier weg te dromen. Om 2 uur lunch bij de oude molen ‘des Charbonniers’. De oude molenstenen liggen er nog naast. Heb de variant onderlangs genomen. Zou de Echelles des Morts alleen voor de naam wel willen doen maar langs de rivier lopen vind ik mooier dan bovenlangs. Om 4 uur hoef ik nog maar een goed uurtje te lopen, langs de rivier is het lekker koel. Aan de onderkant waren de Echelles des Morts afgesloten (‘problemen met de tweede ladder’). Boven bij Haut Charbonniere niets gezien. Een Zwitser die van boven door alle linten heen kwam vond de tweede ladder alleen maar ‘etwas wackelig’. Later op de middag zit ik op een rustig plekje met een Fransman die zowaar even gaat zwemmen in de rivier. Hij legt me uit dat het risico wel mee valt, als ze stuwdam open zetten stijgt het water vrij geleidelijk. “Zolang je niet gaat slapen op een eilandje in de rivier komt het wel goed”. Ook nu is het water wel behoorlijk koud. Vroeg in de avond steek ik de brug over bij La Rasse en kom een kwartiertje later aan bij een klein Zwitsers hotel aande rand van het meer.

imageimage

3 Augustus, La Rasse – Moron (voor le Saut de Doubs). Luxe van ontbijt is te aantrekkelijk maar had eigenlijk eerder op pad moeten gaan. Mooi stuk langs de rivier. Kom een oude man tegen die er uit ziet alsof hij al een week in de canyon zit maar hij vraagt hoe lang het nog is tot de parkeerplaats (bij La Rasse). Het lijkt of er meer water door de rivier stroomt (meer stroom nodig maandagochtend). Rond het middaguur de plek waar ik volgens de officiële GR5 route de gorges uit moet klimmen. Er is een pad dat door de canyon blijft gaan (dangereuse, risque de chute des pierres, fortement deconseillee, etc). De geoloog in mij zegt dat stenen vooral gaan vallen bij vriezen en dooien en daar maak ik me niet zo’n zorgen om. Maar ik heb geen bereik hier in de canyon en weet dat als er geen appje binnenkomt het thuisfront ongerust zal worden. Dus begin ik, shit, maar aan de klim uit de canyon. Om half 3 sta ik boven, dat ik 300 hoogtemeter per uur kan doen met 15 kg rugzak stemt me goed. Dan geleidelijke afdaling naar beneden, tot bij de Chatelot Barrage. Verder op eet ik tegen 6 mijn Saté Babi (a la Chlorine; water uit de rivier). Ik besluit te kamperen op een plek genaamd Moron. Doordat er een kale strook is vlak langs het meer (wisselende waterstanden) heb ik een overweldigend uitzicht.

4 Augustus, Lac du Moron – Sur la Roche. Toch een boel stenen naar beneden horen vallen van de steile wanden aan de overkant van het meer. In de ochtend regen. Tijd genomen om de Saut du Doubs te bekijken. Door de droogte is er relatief weinig water in de rivier. Daarna ben ik om een uur of 9 bij de parkeerplaats. De 4 Franse restaurants en standjes zitten allemaal potdicht en ik wil nu echt wel wat anders drinken dan water uit de rivier met pillen. De Zwitser aan de overkant heeft wel 2 appelsap en een koffie voor me en wijst me de weg naar het beste water van de WC public die ook onder zijn beheer valt. Boodschappen in Villers-le-Lac. Eris hier een prima bakker met ook dingen als een quiche te eten, snel internet en een leuke zithoek. Bed en avondeten geregeld in de Gite hierboven. Na de klim blijkt Sur la Roche een stokoude Jura boerderij te zijn. Met een Belg en 2 Franse leraressen als medegasten is het er reuze gezellig en het avondeten van Virginie is uitstekend. Hoe slechter zo’n Ferme Auberge er van buiten uitziet, hoe beter het eten en het bed.

Sur La Roche

5 Augustus, Sur la Roche – voor les Alliés. Er komt weer warm weer aan. Komende dagen rond de 30 graden boven (en tussen de 35 en 40 in bv Belfort). Loop een eind langs de grens. Op de grenspalen is de klimmende beer van Bern nu vervangen door de 3 chevrons van Neufchatel. Met de warmte loop ik in spaarstand. Gelukkig is er wel wat wind. Uitgebreide rust bij le Vieux Chateleu. Daarna verder over het Jura plateau met zijn afwisseling van weide en bos. Praat een tijd met een jongen uit Parijs die de Vogezen en Jura in 1 keer doet, van gite naar gite. Het is al in de avond als ik door het bos richting les Alliés loop. Direct naast het pad staat de eerste wild kampeerder die ik op de hele tocht tegenkom. Prachtig plekje maar weet niet of ik zelf direct naast het pad zou gaan staan. Een half uurtje verder zet ik mijn tent op in een hoekje van de wei (na me ervan verzekerd te hebben dat er geen koeien kunnen komen). Uitzicht met vliegen…

6 Augustus, voor les Alliés – Pontarlier. Raar, overdag staat er maar een beetje wind maar de hele nacht door woei het behoorlijk rondom de tent. Een warme wind, dat wel. Vroeg op, om 7 uur loop ik. Vind het het lekkerst om eerst een stukje te lopen dan pas (boomstam, zeldzaam bankje) te ontbijten. Om 9 uur is het al behoorlijk warm. Na 8 dagen lopen ben ik ook toe aan wat rust. Ik weet dat om Half 12 een van de niet zo frequente treinen uit Pontarlier vertrekt en loop stevig door om die te halen. Dat lukt uiteindelijk vrij makkelijk. Ondanks de warmte heb ik best honger en ik scoor een demi poulet roti op de markt in Pontarlier die ik daarna zo onopvallend mogelijk in de trein op eet. Om half 3 in Belfort, in die hitte is zelfs de ene km naar de auto zwaar. Daarna airco in de auto en ik rij op mijn gemak naar Wim en Hadewych in Zurich. S’avonds heerlijk zwemmen en afkoelen in de Limmat bij het “eiland van de zonde”.

7, 8 Augustus. Koelte opzoeken in de bergen. Langzaam de Limmat afdrijven en dan met de trein terug naar Zurich.

7 augustus, Klausenpass.

10 augustus, Pontarlier – Les Granges Bailly. In de ochtend van Zurich naar Pontarlier gereden. Boodschappen gedaan en wat gegeten. Langs het Chateau de Joux gereden maar alles zat in de wolken. Vanuit Pontarlier begonnen te lopen. Bos, weiland en wolken. In de loop van de middag begint de mist minder te worden en zie ik in de verte het Chateau de Joux ineens liggen. Even later ga ik gigantisch onderuit als ik gefocused ben op het afstellen van de bandjes van mijn rugzak in plaats van te kijken waar ik mijn voeten neerzet. Overnacht in Gite Les Granges Bailly. Geen avondeten meer te regelen (probeerde hele dag te bellen maar ze namen niet op) maar dat vind ik wel best. De Jura is hier stil en verlaten.

11 Augustus, Gite de la Grange Bailly – Refuge du Gros Morond. Meer weide en bos, weinig afwisseling hier in de Jura. Uitgebreide lunch op terras in les Hopitaux Neufs. Boodschappen in de supermarkt. In de middag lange klim naar le Morond. De kabelbaan zorgt voor drukte boven en de 300 alpentoppen zijn allemaal verdwenen in zomerse heiigheid. Korte afdaling naar de onbemande Refuge du Gros Morond. Code voor de deur gekregen per telefoon. Een aardig Bretons echtpaar zijn de enige andere gasten. Eet er brood met yoghurtjes op het terras. Koeiebellen alom. Met donker slapen en met licht weer op.

Refuge du Gros Morond

12 augustus, Refuge du Gros Morond – Mouthe. Loop om half 7 bij opgaande zon de Mont d’Or op. Naar het dal kijk je over de wolken het dal in. Naar de bergkant begint de zon op de Mont d’Or te schijnen. Loop langs de afgrond (met kruisjes) naar boven. Een mooi begin van de dag. Daarna is het de hele ochtend stug doorlopen door bos, weide, koeien en vliegen. De Jura is dan even een middel om dichter bij de Alpen te komen! Zo vroeg beginnen betekent dat ik om 1 uur bij de Gite aan de Source du Doubs ben. De hele warme middag verkoeling langs de Doubs. Ongelofelijke zwijnestal maar het eten is er goed. Pa staat in de keuken, de oudste dochter doet de bediening en Ma kijkt toe en geeft de jongste een draai om de oren. Jan Steen in de Jura.

imageimage

13 augustus, Mouthe – Abri bij Roche Bernard. Zes uur op. Er wordt zelfs nog wat brood om de hoek geschoven in de keuken om kwart over zes. Half zeven loop in
Door het dal naar Chaux Neuve; om half negen zit ik op het terras van het hotel aan het dorpsplein aan de café au lait. Daarna zo’n 4 uur door vrij monotoon bos naar les Chapelles du Bois. Tegen 2 sta ik na even zoeken bij de mooie nieuwe gite daar. Ik heb de keus: vroeg stoppen en slapen in een volle slaapzaal of door en slapen in de tent (chalet Gaillard, nog 2 uur lopen zit vol). Na wat gegeten te hebben op het terras vlak bij de gite kies ik voor doorlopen. Dat heb ik geweten! Rond 4, in de klim naar boven slaat het weer snel om. Als ik boven ben, bij het grote kruis, begint het te regenen en onweren dat het een lieve lust is. Prachtig uitzicht en kampeerplek, maar niet nu! In de stromende regen loop ik door naar la Roche Bernard. Hoewel ik niet echt exposed ben (pad door het bos, ook geen echte crete maar rand van het plateau) voel ik me niet echt lekker hier. Wil hier ook geen tent opzetten voor de nacht met mogelijk onweer (nog afgezien van het opzetten in de stromende regen). Op de kaart staat een abri op pakweg een half uur lopen na la Roche Bernard en besluit daar heen te gaan om daar te slapen of anders tent op te zetten. Voor me ligt nog zeker 4 uur lopen door het bos en steile natte afdaling terug is ook niet aantrekkelijk. De abri blijkt open te zijn en heeft zelfs een slaapzoldertje; bedankt Franse boswachters! Ik eet er en slaap er.

De boshut in het wilde woud

14 augustus, Abri bij Roche Bernard – La Cure. Geen onweer, wel regen in de nacht. Volgende ochtend droog. De hele ochtend loop ik door uitgestorven bos, vaak op asfaltweggetjes. Dit is niet het mooiste stukje van de GR5. In Les Rousses stuiter ik het eerste beste restaurant binnen, een prima Italiaan die zelfs nog wel een tafeltje vrij wil maken voor me. Valt me alles mee gezien de drukte. De Carrefour daarna gaat pas om 3 uur open dus ik zit nog een uurtje op een bankje bij te komen. Daarna door naar La Cure waar ik 2 dagen geleden al wat geboekt heb in het hotel op de grens (mensen in de gite in Mouthe zeiden dat ze niks meer konden vinden in het weekend in Les Rousses). Een degelijk Zwitsers hotel, al 150 jaar in dezelfde familie, enige overgebleven hotel hier. De bar is half Frans, half Zwitsers; ze betalen in beide landen voor de helft belasting. In de jaren 60 voerden de Fransen en Algerijnse verzetsstrijders hier onderhandelingen op “neutraal” terrein.

Hotel Arbez. De grens loopt over de tafel van de muurschildering (naar de kaartspelers van Cézanne).

15 augustus, La Cure – Nyon. Goed ontbijt. Bon Courage, helemaal naar Nice? Geen lege of vervallen boerderijen hier aan de Zwitserse kant van de Jura. In St Cergue is het vandaag la Fete du Berger. Grote feesttent, bier en worst, en de verkiezing van de mooiste koe. S’avonds bal. Ze hebben er wel lol in allemaal. De mooiste koe mag aan het hoofd van de optocht door het dorp heen. Tussen St Cergue en Trelex steil naar beneden over de oude weg. Volgens de gids nog uit de Romeinse tijd. Ik betwijfel het, wat ik ooit in Noord Spanje zag leek me veel overtuigender met zijn uitgeslepen karrensporen. Nyon blijkt groter, ouder en mooier te zijn dan ik gedacht had. Mooi kasteel met uitzicht over het meer. S’avonds denk ik na over de komende dagen. Ik wil nog wel een weekje de Alpen in voordat ik een wat langere rust neem. Had graag over het meer gevaren maar is niet handig als ik tot Chamonix wil lopen en de auto nog in Pontarlier staat. Die haal ik eerst maar morgen op. En ik moet eens nadenken over wat het best is voor mijn linkervoet. Ik slaap in iets ouds in de binnenstad.

Estelle. Eerste prijs, Fete du Berger, 15 Augustus 2015

Diagnose huisarts (18 augustus, terug in Nederland): hielspoor. Ontstekingsremmer en langs bij de podotherapeut. In ieder geval blij dat het geen stress fracture is. Podotherapeute staat te kijken van de manier waarop mijn nieuwe schoenen (500 km nu) zijn afgesleten. De schoen is enorm naar binnen gekomen. “Ga eerst maar weer op je oude schoenen lopen”.

Nieuwe schoenen links (bruin). Met name de rechterschoen is enorm naar binnen gekomen. Oude schoenen rechts (zwart).

Een reactie op 6. Jura

1. Hallo Jilles.

Ik kwam vandaag je website tegen, en dacht bij het lezen van je verslag van 31 juli, he’dat gaat over mij !

Leuk te horen dat je de tocht hebt volbracht in één jaar. Ik heb zelf wat langer nodig, en ga dit jaar weer verder. NU niet met de organisatie van Op stoute schoenen maar weer alleen. Vanuit Saint Hippolyte tot Landry in de Alpen, start 6 juni. Duur ongeveer 3 weken, einddoel ligt wel vast maar niet de einddatum.

Mijn reisverslag is te lezen op Traildino.